Clin Res Cardiol (2023). https://doi.org/10.1007/s00392-023-02180-w |
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Venoarterial extracorporeal membrane oxygenation in high-risk acute pulmonary embolism | ||
E. Lüsebrink1, A. Supady2, L. Binzenhöfer3, P. Spieth4, S. Hoffmann5, J. Höpler5, E. Tautz6, D. Hoyer7, J. Tongers8, F. Härtel9, A. El-Essawi10, M. Salem11, R. H. Rangel12, T. Verbelen13, C. Hullermann14, J. Sackarnd14, B. Schrage15, T. Goslar16, M. Noc17, J. Moisés18, M. Sabate19, F. Pappalardo20, N. Mangner21, C. Adler22, C. Skurk23, C. Jung24, S. Kufner25, T. Graf26, C. Scherer27, L. Villegas Sierra1, H. Billig28, N. Majunke29, G. Tavazzi30, U. Zeymer31, M. Knorr32, H. Thiele29, J. Kilo33, K. Krüger34, S. Zimmer28, S. Möbius-Winkler9, R. H. G. Schwinger35, D. Frank36, O. Borst37, H. Häberle38, F. De Roeck39, C. Vrints39, C. Schmid40, C. Hagl41, J. Hausleiter1, S. Massberg1, A. Schäfer8, D. Westermann42, D. Camboni43, A. Stadlbauer43, M. Orban1, für die Studiengruppe: ECMO-LAE | ||
1Medizinische Klinik und Poliklinik I, LMU Klinikum der Universität München, München; 2Klinik für Kardiologie und Angiologie I, Universitäts-Herzzentrum Freiburg - Bad Krozingen, Freiburg im Breisgau; 3Kardiologie, LMU Klinikum Großhadern, München; 4Anästhesiologie u. Intensivmedizin, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der TU Dresden, Dresden; 5Institut of Medical Information Processing, Biometry and Epidemiology and Department of Statistics, München; 6Universitäts-Herzzentrum Freiburg - Bad Krozingen, Freiburg im Breisgau; 7Universitätsklinikum Halle (Saale), Halle (Saale); 8Kardiologie und Angiologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover; 9Klinik für Innere Medizin I - Kardiologie, Universitätsklinikum Jena, Jena; 10Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen; 11Klinik für Innere Medizin III, Kardiologie, Angiologie und Intensivmedizin, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel; 12Medizinischen Fakultät, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Kiel; 13UZ Leuven, Leuven, BE; 14Universitätsklinikum Münster, Münster; 15Klinik für Kardiologie, Universitäres Herz- und Gefäßzentrum Hamburg, Hamburg; 16Ljubljana University Medical Center, Ljubljana, SI; 17UNIVERSITY MEDICAL CENTRE LJUBLJANA, Ljubljana, SI; 18Hospital Clínic Barcelona, Barcelona, ES; 19Hospital Clinic Barcelona, Barcelona, ES; 20Cardiothoracic and Vascular Anaesthesia AO SS Antonio e Biaggio e Cesare Arrigo, Alessandria, IT; 21Klinik für Innere Medizin, Kardiologie und Intensivmedizin, Herzzentrum Dresden GmbH an der TU Dresden, Dresden; 22Klinik III für Kardiologie, Angiologie, Pneumologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum Köln, Köln; 23CC 11: Med. Klinik für Kardiologie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin; 24Klinik für Kardiologie, Pneumologie und Angiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf; 25Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Deutsches Herzzentrum München, München; 26Medizinische Klinik II / Kardiologie, Angiologie, Intensivmedizin, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck; 27Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, München; 28Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Bonn, Bonn; 29Klinik für Innere Medizin/Kardiologie, Herzzentrum Leipzig - Universität Leipzig, Leipzig; 30Policlinico San Matteo Pavia, Pavia, IT; 31Medizinische Klinik B, Klinikum der Stadt Ludwigshafen gGmbH, Ludwigshafen am Rhein; 32Kardiologie 1, Zentrum für Kardiologie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz; 33Universitätsklinik für Herzchirurgie, Innsbruck, AT; 34Albert- Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg im Breisgau; 35Medizinische Klinik II, Kardiologie, Kliniken Nordoberpfalz AG, Weiden i. d. Oberpfalz; 36Med. Klinik III / Kardiologie, Angiologie, Intensivmedizin, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel; 37Innere Medizin III, Kardiologie und Kreislauferkrankungen, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen; 38Universitätsklinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Tübingen; 39Antwerp University Hospital, Edegem, BE; 40Herz-, Thorax- und herznahe Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg; 41Herzchirurgische Klinik und Poliklinik, LMU Klinikum der Universität München, München; 42Innere Medizin III, Kardiologie und Angiologie, Universitäts-Herzzentrum Freiburg - Bad Krozingen, Freiburg im Breisgau; 43Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg; | ||
Background: High-risk pulmonary embolism (PE) is a life-threatening condition necessitating cardiocirculatory stabilization and rapid restoration of pulmonary perfusion. In this context, data regarding the benefit of veno-arterial extracorporeal membrane oxygenation (VA-ECMO) in conjunction with advanced recanalization strategies is still very limited. Methods: In this retrospective study, we assessed data of 388 patients receiving VA-ECMO support for high-risk PE at 31 European centers. Baseline characteristics and outcome variables were evaluated according to the combination of VA-ECMO and adjunct treatment strategies for high-risk PE. Primary outcome variables were all-cause in-hospital mortality and Cerebral Performance Category (CPC) Score at discharge. Associations of prespecified non-modifiable and modifiable risk factors and primary outcomes were analyzed using multilevel multivariable logistic regression models and reported as odds ratios, marginal effects, and adjusted prediction plots. Interpretation: Patients requiring VA-ECMO support as ultima ratio for high-risk PE have an exceedingly high mortality rate. These findings suggest that pH as initial non-modifiable risk factor should be taken into account for the decision to start VA-ECMO treatment versus palliation. At present, surgical thrombectomy - where available - seems to be a promising treatment option in this clinical scenario, which warrants further prospective research.
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https://dgk.org/kongress_programme/jt2023/aV2008.html |